tisdag 31 juli 2018

Sex kännetecken hos framgångsrika ledare

Dagen har börjat som alla andra denna sommar, solen smyger sig upp, himlen är klarblå och några vita molnslöjor äventyrar inte en ny het dag. Den tidiga värmen av solens strålar gör att värmen i rummet stiger snabbt, det skarpa solljuset motar bort John Blund och snart hissar snörena till jalusierna upp ögonlocken. Ett morgondopp innan frukost välkomnas av tärnornas serenad. Timmar läggs på timmar, vi är en relativt stor familjekonstellation, men sent på eftermiddagen bryter ett kaos ut, några oöverlagda ord flyger utan vingar, och hätska känslor far som pistolskott genom rummet. 

En intressant reflektion som alltid måste få utrymme i reflektionens blanka krankhet, om vi erbjöds göra ett omtag liksom Ingemar Bergman tog om en scen tills han var nöjd. Hur många gånger skulle vi välja just dom orden, eller den reaktionen? Skulle vi tacka nej till chansen att få en annan händelseutveckling - troligtvis inte. Man brukar ofta säga, för att vara en bra ledare måste man också kunna leda sig själv. Jag tycker att dom sex egenskaper hos exceptionella ledare som Linkedin listat, är väl värda att reflektera på för att vi alla skall bli framgångsrika medmänniskor.  
Mycket av det som listats är tillämpbart i vår egen personliga utveckling, vill vi döma, anklaga, kontrollera, tvinga och styra, eller vill vi förlåta, glömma, motivera, charmera och entusiasmera. Den dagen vi anser att vi är perfekta kommer förhoppningsvis aldrig att komma, jag hoppas att vi får behålla ett öppet sinne och låta reflektionen sätta ljuset på områden vi kan förbättra.

Sex kännetecken hos framgångsrika ledare

De förlåter och glömmer
När en anställd begår ett misstag, speciellt ett stort, kan det vara svårt att förlåta och gå vidare. Men vi gör alla misstag och att alltid döma en person efter misstag gjorda i det förflutna ger dig tunnelseende.  En bra ledare kan ta ett steg tillbaka och se förbi ett misstag, och objektivt se vad den anställde är kapabel till.

De låter anställda lära sig av sig själva
Folk vet ofta själva när de gjort fel. Istället för att skälla och ta till disciplinära åtgärder kan det vara bättre att stötta och tillsammans komma fram till vad som gick fel och hur det skall rättas till. En bra ledare vet att en läxa man lär sig själv, är en läxa man aldrig glömmer.

De går alltid hem med känslan av att de kunde gjort något bättre
Att vara ansvarig för och leda människor kan göra vem som helst osäker. Ledare oroar sig för varenda liten detalj och grubblar över sitt eget agerande. I slutet av varje dag går de hem med känslan av att de kunde ha gjort något bättre eller hanterat en situation på ett annat sätt. Just därför börjar exceptionella ledare dagen med att lova sig själva att prestera bättre än vad de gjorde dagen innan.

De förvandlar företagens mål till de anställdas mål
En bra ledare är medveten om att anställda arbetar hårdast för att nå sina egna målsättningar. Tricket är helt enkelt att göra företagets mål till den anställdes. Det gäller att inspirera anställda så att man delar målbild.

De ser inte kontroll som belöning
Att få styra och bestämma är en vanlig motivation till att vilja bli chef. En exceptionell ledare har inga sådana kontrollbehov och man ser dem inte styra och ställa. Även om de har koll på varenda detalj så använder de sitt inflytande på ett mer subtilt sätt.

De ser bortom handling och letar efter känslorna och motivationen bakom
När en anställd gör fel eller ignorerar målen och går sin egen väg är det enkelt att utgå från att de är lata eller inte bryr sig. Men ofta finns det en djupare motiv bakom. Personen känner sig frustrerad eller marginaliserad och blir utåtagerande. Exceptionella ledare letar efter det underliggande problemet och hittar en permanent lösning som ger bättre resultat

Love you all! / Pierre i den tropiska sommarhettan

tisdag 3 juli 2018

bli inte dina egna tankars fånge

Dagen D har kommit, året är 1990, sonen skall börja på tennisskola. Jag nämner i förbifarten för tränaren att Martin inte är någon lysande bollbegåvning. Tränaren replikerar, perfekt - det är dom som är mest träningsvilliga.

Jag står lätt framåtlutad, i handen ligger bollen, 8 m längre bort står papperskorgen som jag skall träffa. Med en lätt pendelrörelse med armen, någon millisekund innan jag släpper bollen, flimrar en tanke förbi ”jag missar” - Bollen studsar på kanten och ut. 

Jag står lätt framåtlutad, i handen ligger bollen, 8 m längre bort står papperskorgen som jag skall träffa, med en lätt pendelrörelse med armen, någon millisekund innan jag släpper bollen, ”vet jag” att – jag sätter den, jag lyckas - den smeker kanten och rullar ner i papperskorgen.

En av tourens golfspelare har haft för vana att ta längre tid på sig vid puttningen än sina konkurrenter, en journalist ställde frågan varför? svaret var att han väntade till att han visuellt såg bollen rulla i hålet.

Vår egen tillit och övertygelse styr ofrånkomligt resultatet.

Impulserna från hjärnan styr vår kropp och vårt agerande.  Det blir det du tänker.  Programmera hjärnan genom att skriva upp små minneslappar som du lägger på nattduksbordet, sätter på spegeln och andra ställen som du dagligen passerar. Vill du bli en bra talare, skriv ex.vis jag är en bra talare, lyssna på andra intressanta talare, registrera vad dom gör. Se dig själv genom dom. Givetvis krävs det minutiösa förberedelser, men memorera samtidigt hur du vill att publiken skall uppfatta ditt budskap.  


Använd smarta strategier för att inte bli dina egna tankars fånge!

fredag 15 juni 2018

Misslyckande förutsätter en ansträngning

Vid millennieskiftet beslutade jag och en annan entreprenör oss för att revolutionera programvaruindustrin. Vår affärsidé var att bygga återvinningsbara generiska komponenter att användas oavsett tillämpningar och industri.  Vi startade med ett aktiekapital på 2 miljoner, banken gav oss en kredit på 2,5 miljoner. Ett genombrott var ett joint venture med A-com som var noterade på Stockholmsbörsen, nischen var inom MRM - Marketing Resource Management. Vi förvärvade samtidigt ett bolag inom BPR, Business Process Reenginering. Köpet gjordes via en apportemission vilket utökade huvudägarkretsen. Andra räkenskapsåret blev vi omnämnda i Veckans Affärer som ett av Sveriges snabbast växande företag. Under de första fem åren injicerade vi ett antal ggr in mer kapital. Marknaden var stendöd, det enda som gick bra var vår konsultverksamhet. Vår programvara var som ett stort svart hål. Revisorn flåsade oss i nacken, balansräkningen med för mycket aktiveringar, krävde mer kapital och mina finanser tålde inte fler ansträngningar. Jag var nere på knä - vad var det som gick snett?

För mer än tio år sedan uttalade sig affärsmannen Rune Andersson i tidningen Affärsvärlden angående att göra misstag: ”Min fasta övertygelse är att man lär sig inte av något annans misstag, går det bra lär man sig ingenting, för man förstår inte vad som gjorde att det gick bra”.

 Författaren Bengt Anderberg uttryckte Misslyckande förutsätter en ansträngning, det är därför somliga människor inte misslyckas”. 

Det är aldrig konstruktivt att skylla på andra. Det konstruktiva är att reflektera över sina egna handlingar och dra nödvändiga och lämpliga slutsatser om vad som måste göras för att undvika samma misstag igen.  Misstag och misslyckanden inom näringslivet, idrotten, den akademiska världen i privatlivet är snarare regel än undantag. Alla drabbas av problem, besvikelser och frustationer. Det är hur vi hanterar motgångarna som formar våra liv.

Framgång är följden av ett gott omdöme, Bra omdöme är följden av erfarenhet, Erfarenhet är ofta följden av dåligt omdöme”,  Citat Tony Robbins.

Nu är jag i ett nytt sammanhang – Frontit, vi levererar konsulttjänster för att revolutionera företag inifrån. Vi går från klarhet till klarhet och nu senast fick vi utmärkelsen ett av Europas bästa företag att arbeta på, plats nr 24. Vår resa, med målet att gå in i fler städer och även gå utanför Sveriges gränser fortsätter. Allt vi gör bygger på långsiktighet, stabilitet, passion, god yrkesetik och fantastiskt ledarskap. Sedan Anneli Angeling, vår koncernchef tog över för sex år sedan – är jag själv inte med i det dagliga arbetet, därför kan jag använda superlativ utan att själv slå mig för bröstet. Jag bugar och tackar hela laget för konsultleveranser i världsklass. Det är lättare att bli bra än att förbli bra, låt oss aldrig luta oss tillbaka och bli nöjda.

Hatten av, love you all / Pierre

måndag 4 juni 2018

Livstids dömd


Mötet har öppnat och ingen fråga är för liten att diskutera, åsikterna böljar fram och tillbaka. Konklusioner uteblir och mötesdeltagarna lämnas som på ett oroligt hav. Paret som ofta framför sina åsikter på ett irriterat och icke konstruktivt sätt går in i debatten utan att bringa större klarhet. När ordföranden efter ett långt och i de flesta stycken ostrukturerat möte frågar församlingen, är det någon som har några övriga frågor? Rungar församlingen med ett samfällt NEJ. Ingen orkar mer.

Jag går fram till paret som jag sedan första mötet har en klar och tydlig uppfattning om och framför mina lovord om deras hus, det är ett av de i särklass vackraste husen på våra öar. De lyser upp och vi får ett kort men oerhört trevligt prat.

Vad lätt det är att kapsla in en tidig uppfattning om andra som i värsta fall blir livslångt. 

Konservera inte negativa uppfattningar, det krymper vår förmåga till sensitivitet och skapar fler problem än möjligheter.
 
Detta adresserar Frontits värdeord prestigelöshet & ansvar.
 
Love you all! / Pierre 

söndag 20 maj 2018

Var inte så hänsynsfull

 

Vi bokar vårt favorit bord på en restaurang i Las Chapas, 10 km öster om Marbella.  Restaurangen har en liten avsats mot havet som bara rymmer ett bord och fyra stolar. Havet, solnedgången och Marbella i horisonten plus en gambas friterad i vitlök är kompositionen som ger en inramning värt en omväg. Döm om vår förvåning när ”vårt bord” är upptaget, två Spanska par har annekterat vårt revir. Jag uttrycker min besvikelse och hovmästaren visar sig oförstående. Vi känner oss lurade och ser framför oss en kväll med brustna förväntningar. Vi bestämmer oss för att trots besvikelsen stanna och tar nu ett annat bord. Efter sisådär 45 minuter så börjar paren bryta upp, jag ser nu min chans och gör nu intrång på deras revir. En spanjor väljer att sitta kvar, jag frågar om vi får dela bord med henne, svaret är ja . Jag ropar på Bitte som ansluter. Efter en liten stund kommer två tillbaka och utan bråk kompletterar vi nu konstellationen. Efter ytterligare en stund kommer den fjärde, han får inte plats utan ställer sig utanför på klippavsatsen och håller sig i räcket. Vi chattar nu i säkert 1,5 timme med dessa ”spanska locals” och diskuterar allt mellan himmel och jord. Katalonien kommer givetvis på tal och vi tränger nu in i deras frustation över händelseutvecklingen. Bitte och jag fick en fantastisk kväll med gästfria Spanjorer, som ackompanjerades av havet, solnedgången och ett gemyt som vi sent skall glömma. Tänk om vi la oss vinn om att inte alltid vara så hänsynsfulla! Om man tränger sig på kan man i värsta fall bli nekad, men det kan vara värt chansen. Det gav mersmak och gav oss en kväll som vi sent skall glömma.

Detta adresserar Frontits värdeord, Skratt - det var en kväll med många skratt. Utmaning - var inte så feg, det kan kännas obekvämt att närma sig obekanta, men pröva och du kommer bli glatt överraskad.

Love you all! / Pierre
 

 

söndag 29 april 2018

Delar ligger och flyter i vattnet....

Vi växlar kontrakt, nycklar, instruktionsbok och jag blir nu innehavare av en Targa 25 MKII, säljaren lämnar mig nu med ett glatt ”lycka till”.

Jag startar motorn och stävar nu ut på Älgöfjärden med sikte mot Strömma kanal. Vädret är strålande och jag sitter på ”flybridgen” och styr. Jag närmar mig bron i Strömma kanal och konstaterar att jag måste vänta på broöppning. Jag tar sikte mot tilläggsplatsen och lägger i backslaget. Det som nu händer gör att infarkten är nära, backslaget går inte i – båten rusar i ”hög” fart mot bron. Masten slås av, radarn och mitt huvud klarar sig med en hårsmån och jag kommer undan med blotta förskräckelsen.


Efter några snabba knapptryckningar har jag säljaren på tråden, han svarar - Om du sitter uppe på flybridgen måste du vrida om en spak nere i båten för att få med dig växelfunktionen. Jag hävdar att han borde informerat mig om en så central fråga. Han replikerar -Du borde läsa instruktionsboken. Okej, hur stor är chansen att jag hade sett denna ”lilla” detalj? Instruktionsboken är på 200 sidor.


Jag känner mig både dum och okunnig, mastdelarna ligger och flyter i vattnet. Helst vill jag låtsas som att det regnar men väljer att röja upp bland bråtet. Är det så här vi historiskt hanterat våra organisationer vid implementering av nya IT-stöd, en instruktionsbok och ett lycka till?



Detta adresserar Frontits värdeord, utmaning & ansvar, ge dig inte förrän du vet att överlämningen vunnit insikt. Tveksamt om det adresserar skratt -så kul var det inte.  😉   

Detta hände 2005 när vi bodde på Stegesund, jag behövde båten för att pendla sjövägen till Lidingö varje dag. 


Love you all! / Pierre



fredag 13 april 2018

Innan det går för långt....


Telefonen ringer, i andra änden är vår dotter Malin, hon berättar att det är KAM. Jag uttrycker min glädje och säger grattis! Malin låter ledsen och säger att det var det hon trodde. Jag försöker peppa henne och säger att det är väl en kul utmaning. Hon replikerar, det måste ju fixas. Jag har svårt att ta in varför hon inte är glad över beskedet, men får då svaret, den måste bytas. Vadå bytas säger jag – det är ju en utvecklande utmaning att bli Key account manager, hon svarar - pappa det är kamkedjan på bilen jag pratar om.
Exemplet är i det lilla formatet, hur ofta händer det inte att vi pratar förbi varandra?
Drygt en vecka har passerat, jag blir mer och mer stressad, jag bestämmer mig för att ta ett personligt samtal. Jag är projektledare för en kritisk systemimplementation och bestämmer mig för att ge beställaren en öppning att avsluta detta. Jag knackar på dörren hon ber mig komma in, jag lägger ut texten kring fördelen med att anlita konsulter - om beställaren inte är nöjd kan man alltid avbryta engagemanget. Hon tittar förvånat på mig och undrar, jag förstår inte vad du pratar om? Jag replikerar, du verkar undvika mig och du initierar inga spontanmöten längre . Hennes svar kom som en skänk från ovan, ledsen – men jag har problem med min man, Bertil. Hon valde efter vårt samtal att flera gånger bjuda in mig för att lätta på trycket.
Här har vi ytterligare ett exempel som pekar på nödvändigheten att kalibrera perspektiven, ibland får det triviala följder, som i det första exemplet. Andra gånger som i det andra exemplet kunde det ha fått alvarliga konsekvenser, men jag valde att gå i konfrontation, för att få klarhet.
Var noggrann med att kolla att ni delar samma verklighet, därmed kan man undvika onödiga konflikter, tidsödande lösningsdiskussioner, komma snabbare överens mm.

Händelserna ovan adresserar Frontits värdeord skratt, jag ler fortfarande när jag tänker på Malins och mitt samtal , utmaning & ansvar, jag är glad att jag inte duckade, utan konfronterade kunden för att bringa klarhet.

Love you all! / Pierre