tisdag 3 juli 2018

bli inte dina egna tankars fånge

Dagen D har kommit, året är 1990, sonen skall börja på tennisskola. Jag nämner i förbifarten för tränaren att Martin inte är någon lysande bollbegåvning. Tränaren replikerar, perfekt - det är dom som är mest träningsvilliga.

Jag står lätt framåtlutad, i handen ligger bollen, 8 m längre bort står papperskorgen som jag skall träffa. Med en lätt pendelrörelse med armen, någon millisekund innan jag släpper bollen, flimrar en tanke förbi ”jag missar” - Bollen studsar på kanten och ut. 

Jag står lätt framåtlutad, i handen ligger bollen, 8 m längre bort står papperskorgen som jag skall träffa, med en lätt pendelrörelse med armen, någon millisekund innan jag släpper bollen, ”vet jag” att – jag sätter den, jag lyckas - den smeker kanten och rullar ner i papperskorgen.

En av tourens golfspelare har haft för vana att ta längre tid på sig vid puttningen än sina konkurrenter, en journalist ställde frågan varför? svaret var att han väntade till att han visuellt såg bollen rulla i hålet.

Vår egen tillit och övertygelse styr ofrånkomligt resultatet.

Impulserna från hjärnan styr vår kropp och vårt agerande.  Det blir det du tänker.  Programmera hjärnan genom att skriva upp små minneslappar som du lägger på nattduksbordet, sätter på spegeln och andra ställen som du dagligen passerar. Vill du bli en bra talare, skriv ex.vis jag är en bra talare, lyssna på andra intressanta talare, registrera vad dom gör. Se dig själv genom dom. Givetvis krävs det minutiösa förberedelser, men memorera samtidigt hur du vill att publiken skall uppfatta ditt budskap.  


Använd smarta strategier för att inte bli dina egna tankars fånge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar