måndag 12 februari 2018

AKUT


……..små signaler om att allt inte står rätt till övergår efter ett par dagar i ett akut tillstånd. När situationen accelererar tömmer jag kroppen på allt inom loppet av 10 timmar. När jag mitt i natten efter ett badrumsbesök är på väg att svimma ringer vi läkare. Hans ordination är ”du måste återställa vätskebalansen” annars måste du in på sjukhus för att läggas på dropp. Han ger mig medikament och strikta förhållningsorder vilket skall stoppa dränaget .

Några dagar innan har vi gjort sällskap med två guider, en som transporterar oss och en som inviger oss i Sydafrikas historia. Efter flera timmars oavbruten faktaspäckad, dramaturgisk beskrivning tar vi riktning mot en av kåkstäderna, den ligger vid en av infarterna till Kapstaden. Guiden med bilen lämnar inte bilen. Vi, Bitte jag och den andre guiden fotvandrar genom alla dessa gator. I mina öron låter skjul som en bättre beskrivning än kåkar. Vi gör ”nedslag” i diverse olika hem och jag får respektive värds tillåtelse att ta bilder. Det vi möter ser snarare ut som koncentrationsläger än bostäder. Vi frågar guiden varför det är så mycket sopor överallt och hans svar är att det skapar jobb. Omskakade lämnar vi nu dagens upplevelser. Guiden säger att det bor 1,7 miljoner människor i kåkstäderna runt Kapstaden. Familjer väljer ofta att skaffa upp till 20 barn, i ett skjul kan upp till 3 generationer bo och skjulen är mindre än vårt hotellrum.

Allt detta skapar perspektiv, tänk på vår vardag - vi har rent vatten, utbildning för alla, ren luft att andas, sjukvård, ett hyfsat fungerande välfärdssystem utan korruption.

När jag reflekterar över vad vi upplevt de senaste dagarna, känner jag en stolthet och en djup tacksamhet över Frontits bidrag till en bättre värld. Vi finansierar Afganska flickors årliga skolgång, hitintills 650 skolår och Indiska kvinnors möjligheter att starta företag, hitintills 197 nystartade företag, detta ökar ju fler anställda vi blir. 2018 bekostar vi 151 flickor i skola och 43 nya småföretag i Indien.

Kampen fortsätter, det finns många därute som behöver hjälp till självhjälp, det rimmar med vårt företags värdeord Ansvar.

Jag frågade Guiden, hur kan vi lyfta dessa människor ur denna misär? Hans svar var UTBILDNING.

Love you all / Pierre     

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar