söndag 5 maj 2019

Naturen talar till oss


Ligger under täcket i häng- mattan med en kudde och en nytryckt Kalle Anka. Skolan, läxorna, lektionerna får mentala vingar. Inga måsten, bara symfonin av fågelungar som ropar efter mer mat, och doften av nymornad natur. Jag glömmer aldrig känslan, året var 1960.
Jag springer genom skogen över rötter, genom kalhyggen, förbi vajande gräs, över bäckar, genom björksnår. Doften av skog, enstaka träd, gamla som unga står i givakt när jag på lätta ben passerar. Jag glömmer aldrig den känslan, året var 1975.
Vaknar i ottan, dagens huvudaktivitet är att klippa gräsmattan hemma i stan. Sätter mig i båten på Södermöja med destination Boda på Värmdö, solen bryter upp i horisonten och värmer min ryggtavla. Byter till bil i Boda, landar i Danderyd 5:30. Klipper gräsmattan, lämnar Danderyd 6:15. Glider sakta in i den spegelblanka viken på Södermöja lagom till familjens frukost på bryggan. Känslan av en himmel på jorden känns verklig. Jag glömmer aldrig den känslan, året var 1977.

Jag sitter ensam på pass i väntan på att morgonen skall gry och dimman lätta. Sakta börjar nu konturer visa sig ute på ängen, det är svårt att bedöma om det är djur eller min egen inbillning. Jag öppnar termosen, häller upp en kopp kaffe, tar fram en äggmacka och låter dom gifta sig i min hungrande gom. Nu står det helt klart, en mindre rådjursflock står utspridda på ängen, så vackert, så rogivande, inte ens vinden bryter tystnaden. Jag glömmer aldrig den känslan, året var 1992.

Alla dessa minnen är från vår underbara natur.
Om jag fick önska mig något så är det vi alla respekterar vår jord, den har vårdats i generationer och måste fortsätta vårdas. Ett tydligt tecken på oförstånd som idag är aktuell och ytterst visuell är nedskräpningen. Det som tidigare var ett big nono är idag en realitet, i och kring våra städer finner du mängder med sopor. Jag irriterar mig på att jag irriterar mig, för att råda bot på min passivitet har jag nu börjat plocka upp skräp och slänger det i närmsta papperskorg. Jag har ringt stadsdelsnämnden på Östermalm och begärt att dom säkerställer att våra gator och torg är städade. Jag har ringt Vaxholms kommun och krävt att dom sätter upp en vägbom för att stoppa dumpningen av sängar kylskåp i ett område, det är nu gjort, samtidigt har dom rensat bort allt bråte. 

Tänk på att vår jord är allas vår boning, vi alla kan göra någonting, stort som smått, alla initiativ applåderas av ledordet ANSVAR. 

Om du känner dig tung i sinnet, kravla dig ur sängen en tidig morgon, fyll en termos med kaffe, fixa en äggmacka. Sätt dig på en sten i skogen, eller vid havet, eller på ett berg, slå upp koppen ta en tugga i mackan, låt naturen spela upp sin storhet, ta ett djupt andetag, fyll lungorna med syrerik luft, sitt still och försök "bara vara", lyssna - naturen talar till dig.

Love you all! / Pierre 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar