söndag 12 maj 2019

Jag har haft världens bästa jobb


Året är 2007, jag har precis förvärvat Projektstyrning.

Min kommandocentral, mitt första kontor på Villa Ludvigsberg är tornrummet - villans högsta punkt. Linda vår nya ekonomiansvarige har meddelat flyttfirman att dom måste gå över taket för att flytta upp mina möbler i tornet. För att expandera konsultaffären följer intensiva dagar, veckor och månader med många intervjuer. Intervjuerna bygger på att försöka lära känna kandidaten. Allt mellan himmel och jord avhandlas. Från uppväxt, familj, intressen, skolgång, fritidsintressen, hobbys, sorg och glädjeämnen. Fler och fler kandidater intervjuas. Ju fler vi blir, desto fler måste intervjuas. Att hålla tempo är förutsättningen för våra expansionsmål. Mötena initieras på mitt initiativ, sällan på kandidatens. Namnen på kandidater får jag bland annat från vår personal. Vissa som jag ringer värjer sig, ”ledsen jag är inte intresserad av att byta jobb”, mitt svar är ”perfekt, vi är inte intresserade av folk som vill byta jobb, - vi vill ha folk som vill gå till någonting, inte gå från någonting. Men okej har du inte råd att satsa en timme av ditt liv, så kanske du skall avstå”.

Flertalet jag ringer leder till intervju. Uppskattningsvis har jag intervjuat 1200 personer och vi är idag drygt 200 anställda  och finns i sex städer, Sundsvall, Västerås, Örebro, Stockholm, Norrköping och Malmö. Jag blev en handelsresande i rekrytering. Jag har mött fantastiska människor, alla med sin unika historia.  Vi är ETT företag, EN kultur som delar visionen, värderingarna och riktningen.

Att under 12 år få vara med om denna fantastiska resa, med alla dessa möten, har varit en ynnest. Idag är jag kulturminister och predikant i våra värderingar, min vardag cirkulerar kring dessa frågor. 

Sist men inte minst, jag är inte alltid stolt över allt jag gör, men jag står för det jag tror på och är oerhört stolt över vår personal. Jag är övertygad om att bra företag bygger på förtroende, ömsesidig respekt, en våga kultur och en inkluderande miljö. Vi tillsammans med våra egna, unika personliga förmågor utmanar och bidrar till våra kunders konkurrenskraft.

Våra värderingar bildar akronymen SKUMPA - (Skratt, Kostnadsmedvetenhet, Utmaning, Möjligt, Prestigelöshet, Ansvar)

Love you all! / Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar