söndag 3 mars 2019

Få kraft genom delaktighet


I februari 2007 förvärvade jag Projektstyrning av konkursförvaltare. Förvärvet gjorde jag genom mitt holdingbolag Frontit vilket gjorde projektstyrning till ett helägt dotterbolag. 

2009 informerade jag personalen att vi skall namnändra Projektstyrning till Frontit, enhälligt satte sig alla emot bytet. En i auditoriet konkluderade, "Frontit" är inte "good enough". 

Vi beslöt då att tillsätta en namngrupp som fick i uppdrag att arbeta fram nya namnalternativ. Själv använde jag nattimmarna till namnmassage och lanserade löpande de nya alternativen till gruppen. Svaren var som tidigare - inte "good enough". Under dessa veckor dissades alla nya förslag. I ett sista desperat försök ställde jag frågan, är inte Frontit "good enough"?, enhälligt svarade alla ja, det är "good enough". 

Vad var skillnaden, varför var alla initialt emot namnet Frontit? Jo svaret är enkelt, jag la det på bordet utan förvarning, ingen hade varit med i processen. Vissa beslut kräver delaktighet för att få kraft i genomförandet. 

Jag bytte samtidigt namn på mitt holdingbolag till Frontit Holding för att sedermera byta till Holdon. 

2018 tog Priveq över huvudägarskapet. 

Love you all! / Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar