söndag 24 mars 2019

Tsunamin av nyheter väller in

Min vana trogen vaknar jag tidigt, värmer min gröt, brygger mitt kaffe och garnerar havregrynsgröten med blåbär, hallon och mango. Tittar oroligt på klockan - hinner jag slå på TV'n till morgonnyheterna, eller måste jag vänta till nästa sändning. Phu jag slipper, det kan nämligen ta upp till 20 minuter. Nyheterna startar som alltid med dramamusik och reportern annonserar nu rubrikerna för dagens nyheter. Översvämningar, terrorattentat, bombningar, tyfoner, svält, Antarktis som smälter, regnskogar som skövlas, elände upphöjt till oändlighet.

Slår av Tv'n, frukosten satt som den skulle, näringsämnena som garanterar tjocktarmen föda så att tarmbakterierna kan överleva är nu säkrad. Valet av föda är ett av dom mest debatterade inslagen i näringsläran idag, och den är lätt att efterleva om man är påläst.

Är det Public Service som sätter tonen för nyheterna i Svensk media. Det har i alla tider funnits svält, naturkatastrofer, mord, övergrepp, men nyheterna som förr flödade i våra då tillgängliga medier var kring bygden och vår närmiljö. Japp säger den upplysta medborgaren, men då satt alla i sin Kokon.

Problemet är att nyheterna idag tillhör nöjesindustri, det är en realityshow, en tsunami som väller in i våra vardagsrum och urskillningslöst träffar alla åldrar. Vem tar ansvar för att tjocktarmen i huvudet får viktig näring så att vi kan överleva vardagen och bli goda medborgare. Vi lever idag i ett anonymiserat samhälle, med en 42 tummare som föder nya sjuka initiativ som förgör och förstör.

I samband med förra lågkonjunkturen lackade jag ur, ringde chefredaktören på Dagens Industri och spydde galla över innehållet i tidningen som bara innehöll konkurser, uppsägningar, en lågkonjunktur som bara välde in med stormstyrka. Jag bad om "success stories", för det finns framgångssagor mitt i en accelererande lågkonjunktur. Innan vi avslutade samtalet lovade han att fundera på vårt samtal, kort därefter kom sidan "entreprenör".

Är det någon som kan ta ett allvarligt prat med våra nyhetskanaler?
Det finns en fantastisk värld därute som inte får plats i våra nyhetssändningar.

Love you all! / Pierre          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar