onsdag 6 februari 2019

Låt inte prestigen stå i vägen för din egen framgång

Jag letar och letar, hjärnan snabbspolar för att hitta en händelse som stöder mitt budskap. Det går dagar och veckor, men svaren uteblir, jag sätter mig ner, börjar nu skriva i hopp om att dimman ska lätta.

Nu kommer en mycket gammal händelse upp i medvetandet.

Efter en lång sejour som konsult på Astra fick jag en propå om ett uppdrag på ett företag inom varutransporter - ASG . Uppdraget var att produktionssätta ett system inom bemanningsplanering. Det var inget drömuppdrag, men jag la prestigen åt sidan till förmån för att nå en ny kund. Uppdraget tog totalt 3 månader och därefter fick jag frågan om att ta rollen som projektledare för implementeringen av ett nytt lönesystem. Jag blev kvar i totalt 3 år och ångrar inte att prestigen fick stå åt sidan.

Jag hade för många år sedan en vd som tyvärr inte hade rätt kvalifikationer för uppdraget, men han var väldigt skicklig i dialogen med våra kunder och därmed en duktig säljare. Han valde att avsluta sin anställning när han inte fick fortsätta som vd. Han var viktig för företaget och om han stannat hade han vunnit såväl ekonomiska framgångar som respekt.

Om vi klamrar oss fast i roller som vi inte är kvalificerade för, eller strävar efter vår egen inkompetensnivå, eller är för fina för att ta omvägen i uppdrag som vi anser oss överkvalificerade för, då anser jag att vi står i vägen för vår egen framgång. Vi måste förtjäna vår plats, oavsett sammanhang.

Tänk på att aldrig ta dig själv på för stort allvar. Det värsta som kan hända är att du övergår till internpolitik, m a o börjar kratta för din egen framgång genom att agera i "korridorerna". Gör aldrig det, det stavas anarkism. Rör dig i det publika rummet, det är där verkligheten äger rum, allt annat är fiktion.

Love you all! / Pierre

         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar