söndag 25 november 2018

Sluta snacka så mycket........

Bitte och jag var hembjudna till några goda vänner, middagen startade med allmänt mingel. Många kan tycka att mingla är jobbigt, vad skall jag prata om? Mingla handlar inte om att prata om sig själv, det handlar om att lära känna andra. Ett effektivt sätt att få igång pratet är att ställa frågor. Hur känner du värdparet, var bor du någonstans, spelar du golf, eller vad som helst som får igång snacket.

När väl minglet var klart fick jag Lisa till bordet. Min vana trogen ställde jag massor med frågor och Lisa invigde mig i sitt liv, oerhört spännande och färgstarkt.

Efter middagen fick jag höra av värdinnan att Lisa tyckte jag var väldigt trevlig, inte så konstigt, jag var bara ärligt intresserad av Lisa, jag pratade minimalt om mig själv.

Ibland händer det att jag vevar på om mig och mitt och efteråt kan jag känna mig helt matt, vad hände? Varför besvärar jag andra med om allt som rör mig, utan att intressera mig för motparten?

Det är som säljare som pratar om företaget och företagets tjänster och produkter, korkat och osmart. En bättre strategi är intressera sig för kunden och kundens utmaningar, det ger exakt samma resultat som middagsbjudningar du uppfattas som trevlig och intressant.

Att bli intressant är inget rocket science, det är lättare att gilla någon som för en dialog och är ärligt intresserad av andra än snackpåsar som snor syret i rummet.

Love you all! / Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar