torsdag 7 maj 2015

Uteliggare


Morgonpromenaden går som många andra morgnar Nybrogatan ner till Strandvägen via Blasieholmen, Skeppsholmen, Kastellholmen för att sedan göra en 180 grader för promenad hem. Båtarna brölar i den täta dimman för att varna om sin existens. Östersjön ligger som en frostad spegel, ingenting kan återspeglas då dimman hindrar sikten. På vägen tillbaka möter jag en cyklist som har cykeln fullastad med soppåsar, det troliga innehållet är hela hans bohag och kläder. Det är svårt, men inte omöjligt att sätta sig in i hans situation, han skiter väl i om Lövén har svårt att bilda regering, det kommer ändå aldrig att påverka honom. Han lever i nuet, en psykolog skulle kalla det för mindfulness, jag vill kalla det misär. Tänk att aldrig få ta en dusch på morgonen, aldrig veta när du får nästa måltid, aldrig veta om ditt hem, naturen erbjuder regn, värme kyla. Du kan inte påverka någonting. Det som gäller är här och nu, var kan jag få tak över huvudet? var kan jag sova utan risk? när kan jag få nästa måltid? har jag kläder så att jag kan hålla mig varm? Han kan aldrig få det sämre, det kan bara bli bättre, oavsett om alliansen eller vänsterblocket styr. Mina vänner andas, njut, var tacksamma, livet är fantastiskt och vi är otroligt privilegierade oavsett Jimmie Åkesson, Anni Löf, Jan Björklund, Jonas Sjöstedt eller vår nya trainee Stefan Lövén.

Återigen, glöm inte inför vintern att rensa garderoberna från vinterkläder som aldrig används. Myrorna, Stadsmissionen ropar efter hjälp till de nödställda. Om ni själva inte vet var ni skall lämna kläderna så kan ni som tillhör Stockholmskontoret ställa dom i vårt källarförråd. Jag kan tömma det vart efter det fylls och köra kläderna till Gula Änglarna på Valhallavägen.

Fördelen med Gula Änglarna är att kläderna lämnas direkt ut till de hemlösa. Många organisationer säljer kläderna till fantasilåga priser, m a o det försvinner för mycket på vägen innan det når de nödställda.

Detta adresserar Frontits värdeord – ANSVAR.

Love you all / Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar