lördag 23 maj 2015

Om det är någon som undrar – jag älskar Jokkmokk. 😍


Knackar in ”blocket” – kikar bland snipor och finner drömsnipan som skall ersätta min gamla snipa, trotjänaren Jokkmokk. Känner mig otrogen men inser att det är dags att skilja mig från Jokkmokk, drömmen om mindre underhåll hägrar. Ringer ägaren, med löftet att han håller den till mig, sätter jag mig i bilen med GPS ‘en inställd på Åtvidaberg. Båten är en f.d. livbåt som kommer från Bangladesh bestämmer mig för att lägga 10 000 på hand med ägarens löfte att ursprungspriset inkluderar transport till Stockholm. Blir full av glädje när jag upptäcker att nästa veckas intro kräver två snipor. Greta, ja hon heter så, anländer via lastbil. Sjösättningen går över förväntan och hon startar efter några varv med nyckeln. Ägaren och jag stävar tillsammans med Greta ut ur hamnen, ett hårt knackljud når mina döva öron. På frågan vad ljudet kommer från försöker han lugna mig med att så lät hon hela förra sommaren, det är inga problem. På min fråga var det oljeblandade vattnet i kölsvinet kommer från, svarar han, det kan jag pumpa ut och torka upp. Då händer det osannolika, motoraxeln säger ”goodbye” till propelleraxeln, detta fixar ägaren plus varvsägaren med en timmes slit. Det oljeblandade vattnet fortsätter att stiga i båten. Jag börjar känna att jag måste be Jokkmokk om fortsatt äktenskap. Ägaren till Greta inser nu att affären börjar glida honom ur händerna, han frågar irriterat – vadå skall du inte ha båten 😈, jag repeterar bristerna, han replikerar då att det finns en kille i Göteborg som t o m är beredd att betala mer för henne. Mitt svar kräver ingen större begåvning, sälj den till honom då. Efter ytterligare en timmes (från hans sida) irriterat argumenterande skiljs våra vägar och jag tänker i mitt stilla sinne, där förvann min kontantinsats. Men skam den som ger sig, jag återkommer i denna följetång. Om det är någon som undrar – jag älskar Jokkmokk. 😍

Fortsättningen adresserar Frontits värdeord – möjligt.

Love you all / Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar