fredag 20 december 2013

Jag står i kön till kyrkan


Jag står i kön till kyrkan, tiden går och kön ringlar sig lång. Framför mig står en man som har svårt att hitta balanspunkten. Ibland är han på väg att ramla framåt ibland bakåt, den perfekta balansen lyser med sin frånvaro. Plötsligt släpper han kaffekoppen rakt ner i gruset, det gör inget, den är redan tom. Jag plockar snabbt upp den och lägger den i en papperskorg. Inne i kyrkan sjunger Tomas Ledin ackompanjerad av ”Höga Kusten Kapellet”. Efter 1,5 timme börjar nöden göra sig påmind, bökar mig förbi andra kyrkobesökare för att uträtta mina behov. Väl tillbaka i kyrkan ställer jag mig längst bak för att inte störa andra. Helt plötsligt börjar mina näsvingar fladdra och tro mig mina vänner jag har aldrig blivit så glad av urinlukt. Kyrkan är full av hemlösa som dagen till ära blivit inbjudna till konserten. Gula Änglarna är arrangörer och pengarna går till stadens hemlösa. Där sitter slagna krigare som fått komma in i värmen. jag gläds hela vägen in i hjärteroten.

På Östermalmstorg sitter en invandrare och utför ett ”meningslöst” arbete. Mannen tillverkar bockar av granris, jag bestämmer mig direkt för att köpa ett alster. Julbocken som är fantastiskt bra gjord kostar 350 kr och jag har belönat en annan människa som använt sina händer och kreativitet. Jag gillar det.

Konstigt julbocken luktar ju faktiskt julgran. :-)

Jag vill önska er alla en underbar JUL och ett Gott Nytt År.

Love You all //Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar