måndag 26 augusti 2019

Rött kort för galna makthavare

Jag frågar Martin, vår son om jag får hålla tal till Ella. Ella är ett av våra barnbarn som just konfirmerats. Kyrkan har gett konfirmanderna var sin krans med stenar med olika betydelse. Mitt tal bygger på ytterligare två stenar, en symboliserar "ärlighet, så länge du talar sanning, kommer ditt minne aldrig svika dig", den andra stenen symboliserar "gör alltid ditt bästa, oavsett sammanhang".

Några dagar efter mitt tal till Ella ber jag henne rekapitulera essansen av talet, efter viss korigering har jag vid flera tillfällen checkat av och nu sitter budskapet.

Härom dagen reflekterade jag över begreppet trollfabriker - sk fabricerande av lögner, fenomenet uppstod i samband med ett demokratiskt val, ni vet vilket. Facebook m fl tar nu efter svidande kritik nu sitt ansvar och rensar systematiskt för att det inte skall hända igen. Men hur stävjar man makthavare som likt trollfabriker sprider lögner för att sitta kvar vid makten. Borde inte riksrätt vara tillämpligt, ett slags rött kort.

Jag känner mig priviligierad över möjligheten att påverka min närmiljö, ni vet dom två stenarna. Jag är samtidigt oroad över hur högt uppsatta demokratiskt valda personer sprider lögner för sina egna syften. Lögnerna skapar stora motsättningar mellan olika grupper och skapar spänningar som får oanade konsekvenser. Vi vanliga medborgare kan påverka i det lilla, men vad kan vi göra för att städa på de stora scenerna? Låt oss älska inte hata, låt oss inkludera, inte exludera, låt oss engagera, inte passivisera.

Låt oss alla ta vårt Ansvar i stort som smått.

Love you all! / Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar