måndag 1 oktober 2018

Du kan inte vinna alla strider


Landar 00:30 på Arlanda, drar täcket över huvudet 1:45, kliver upp 6:45 för en dag i Örebro. Kliver på tåget 9:14 upptäcker att min och övriga platser kring bordet ockuperats av en äldre gentleman. Kassar, kläder, väskor mm ligger utspridda så att ingen annan skall komma på den korkade tanken att sätta sig där. Han inser efter några snabba ögonväxlingar att jag har betalt för en av dessa platser, han flyttar motvilligt bort ”bråtet” och gör en plats fri. En av de höga kassarna väljer han att ställa i fönstret, därmed får jag inte full valuta för min fönsterbiljett. Jag ber honom plocka bort den, snällt men bestämt. Svaret blir – det var väl ett djävla tjat! Intressant att det första mening som uttrycks landar i att han uppfattar att vi haft mer än en dialog. Okej då, min inledande ögonkontakt var en tyst dialog. Vad som sen händer är onekligen spännande. Han börjar annektera mer och mer av bordet mellan oss. Jag känner ingen förhöjd puls, med så många årsringar som denne man har inser jag att byta kupé är bästa lösningen. Man kan inte vinna alla strider. Vår roll i världen kan inte vara att uppfostra människor vi inte känner.


Detta adresserar Frontits värdeord, Utmaning – undvik att agera på din reptilreaktion, Ansvar – var rädd om ditt eget välmående, ge dig inte in i alla strider.



Love you all! / Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar