fredag 29 september 2017

Är mindfulness svaret mot känslan av tomhet


Bitte erbjuder mig nybryggt kaffe, jag tackar spontant nej för jag vill gärna starta morgonen med extra stark Nescafé för att kickstarta systemet. Jag ögnar snabbt igenom mailen och får till min glädje respons på mina kåserier från en vän i Bryssel, han nämner samtidigt att han adderat till en kurs i ”mindfulness” i kursutbudet i sitt konsultvärv. Direkt dyker en episod i begynnelsen av 10-årsresan på Frontit upp i minnet.   
En av våra medarbetare på Frontit som jag värderade högt hade drabbats av en känsla av meningslöshet. Jag drog mig till minnes Hasse & Tages sketch, ett inslag i den var – ”livet är som en påse,  tomt och innehållslöst, det blir vad du fyller det med”. Jag kände mig handikappad då jag stod vid sidan av och såg hans våndor. Akademibokhandeln blev min räddning, jag köpte ett antal böcker i mindfulness till honom, men jag ville inte lämna över dessa innan jag själv legitimerat innehållet. Nattlampan blev min vän, jag plöjde bok efter bok och samtliga var definitivt substantiell ordination för att komma till rätta med det vakuum som uppstått i honom.

Dessa böcker har fått mig att inse hur viktigt det är att vara i nuet oavsett vad man gör. Jag har allt sedan dess omvandlat tråkiga måsten till stunder av kontemplation, det är märkligt hur många fler nyanser som uppstått.


Jag rekommenderar alla att komplettera biblioteket med den typen av litteratur. Vi måste bli mer närvarande i allt vi gör, oavsett om det gäller att hänga tvätt, handla mat, driva utredningar, vara med familjen eller lyssna på en medmänniska.


Jag önskar er alla ett innehållsrikt liv.
Love you all! / Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar