fredag 18 december 2015

Att göra en Pierre (ett talesätt i vår familj)


  • Åter irriterad över min oförmåga att aldrig komma ihåg Bittes födelsedagar, jag missar såväl jämna som ojämna, om det har något samband med att mina föräldrar aldrig firade våra födelsedagar vet jag inte. Vi var relativt nyinflyttade på Östermalm och min smarta plan var att ”kila” ner till det klassiska Cafét Tösses, inte billigt, men oerhört bra, en kaffe med bulle kostar i runda tal en timlön för en spärrvakt på SL. Morgonen är tidig och jag en av de första gästerna, Jag beställer en princesstårta och en extra kartong utöver den som medföljer, planen var att lägga en tröja i kartong 2, fiffigt va?

Expediten ”jag kan inte lämna med någon extra kartong” varför det – jag betalar gärna för den? ”vi får inte för då kommer dessa på drift på stan” Men hallå, vad skall jag göra med kartongen som följer med tårtan? Expediten och jag når inget samförstånd, då höjer jag rösten lätt, lutar mig över disken och hytter med fingret, en sak kan du känna dig helt säker på, jag kommer aldrig mer sätta min fot i den här djävla butiken. Morgonen därpå upptäcker jag att vi saknar surdegsbröd till frukost, jag bestämmer mig för att kila in på Tösses, sannolikheten att ”min” expedit är där är relativt liten, står i kön till kassan, vem möter jag?, min antagonist. Efter den dagen försöker jag att undvika tomma hot i affektion, om de kommer måste jag löpa linan ut och stå för dom. Detta adresserar våra värdeord SKRATT – hur korkad får man vara UTMANING – se antagonistens ”smile” när jag trots allt kommer tillbaka ANSVAR – låt aldrig en konflikt komma emellan dig och ett surdegsbröd till familjen

Jag vill tacka alla för ett fantastiskt 2015 och ser med stor tillförsikt fram emot ett lika framgångsrikt 2016.
​Jag önskar er alla En God Jul och ett Gott Nytt År.
Love you all / Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar