söndag 4 februari 2024

Vad är meningen med livet?



Min vana trogen vaknar jag i ottan, jag har som ofta fått för lite sömn, jag kompenserar denna brist på nattsömn med en "powernap" mitt på dagen. 

En fråga som många brottas med - vad är meningen med livet. Om vi backar lite, hur många gånger fick vi inte frågan som barn - vad vill du bli när du blir stor, den är mer existentiell, meningen med livet är mer universell.

Meningen med livet måste vara att finna sin rätta identitet, sitt rätta jag och känna sig bekväm med den insikten. Den är guld värd! Michelangelo lär ha sagt ”Bildhuggarens uppgift är att hitta bilden i stenen genom att hugga bort allt som inte hör dit”. Meningen med livet är att vi ska bli oss själva och vara vårt rätta jag trogen.

Jag har nu uppnått den aktningsvärda åldern av 73 år och är oerhört tacksam till det liv jag haft, troligtvis har det formats ur att jag aldrig duckat att ta ansvar vilket skapat många utmaningar, men erbjudit många möjligheter och ett spännande liv.

Slutligen, Lev våra värderingar, det är en bra start  Skratt - sprid glädje, Kostnadsmedveten - var resurssmart, Utmaning - utmana dig själv kunden och kollegorna, Möjligt- se och förvalta möjligheter, Prestigelöshet - var generös med dina kunskaper, Ansvar - ducka aldrig för att ta ansvar.

PS! Citat Tage Danielsson "Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om du inte fyller det med någonting. DS 

Love you all! / Pierre


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar