onsdag 4 mars 2020

Är det okej att köpa nytt?


Tisdagens agenda var knökfull med aktiviteter, men i prioriteringens anda fanns en aktivitet som var viktigare än andra. Jag kan när dagen övergick i ett kompakt vintermörker konstatera att allt hanns med.


Jag inser att den cirkulära ekonomin kräver att det vi inte använder återvinns, m a o det du inte "begagnar" måste rensas bort från "bra att ha".
För att få maximal nytta så skänk det till organisationer som säljer det till vad det är värt, m a o inte för billigt. Ju dyrare, desto mer pengar kommer till människor i nöd. Jag har inför mötet med Röda korsets flagshipstore på Hornsgatan strukit mina bomullsskjortor, vikt mina nytvättade pikétröjor, ordnat allt så att det ser fräscht ut. 
Jag möts av stor glädje, personalen bugar och tackar, det värmer ända ner i tårna. Passionerad personal  som brinner för sin uppgift och inser värdet av det jag lämnar in. Jag kommer nu under våren fortsätta aktiviteten " ´töm ut bra att ha` och fyll secondhandhyllorna till gagn för andra".
Jag hoppas att vi alla kan ta ett större ansvar, alla kan göra något, många bäckar små gör en stor å - ett stort antal små bidrag leder i slutänden till en rörelse som kan bli omfattande.
Om du har kläder eller annat som inte kan säljas i en secondhandbutik så finns det återvinningsstationer, låt ingenting ligga oanvänt.
Man behöver inte vara Einstein för att inse att någon måste köpa det för första gången, annars finns det inget att sälja i secondhand butikerna. Men då måste denne någon också skicka det vidare när det inte används.

Love you all! / Pierre


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar