söndag 17 november 2019

Är du så dum så att du tror att du kan göra skillnad



Jag föddes på 50-talet och antalet bilar var väl en på var 10:e familj. Det vanligaste sättet att ta sig fram på var cykel, till fots, spårvagn, eller tåg. I vår familj hade vi inte råd med kött i veckorna men till söndagsmiddag var det fest, då åt vi tillagad höna i tryckkokare. Jag hade bara ett par skor, dom fick duga såväl till fest som till fotboll. Avokado, mango, melon kunde jag inte ens stava till.

Nu är det annorlunda, vi har kommit till en punkt då vi överkonsumerar allt - från mat, resor, kläder, bilar, båtar, ja allt.

Men vad är absolut minimikravet för att vi skall må bra? Det är enkelt, det är tillgång till frisk luft, rent vatten, tak över huvudet och ett arbete att gå till! Det borde gälla alla oavsett var vi bor.

Vad kan jag då göra för att bidra till en bättre värld, ja det kan vara så enkelt som att ta ansvar för hur just jag lever, minska mitt avtryck och dela med mig av mitt överflöd. 

Men kan verkligen jag göra skillnad - ja kika på dessa sidor och gör något, allt är mer inget.

Klimatkalkylatorn - Världsnaturfonden WWF


Love you all! / Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar