måndag 7 januari 2019

Skippa hoten när du är i affektion



Allt för ofta rinner bägaren över när vi anser oss orättvist behandlade, att då i affekterat tillstånd häva ur oss konsekvenserna av detta löser inga problem.  Låt mig ta två exempel. Den här har jag berättat förut, men tar den igen i något bantad version. 

Jag glömmer tyvärr ofta Bittes födelsedagar, även denna gång. Jag vaknar med ett ryck, tar på mig kläderna och rusar ner till Tösses Bageri, pekar på en av tårtorna och ber om två kartonger, en till tårtan och en tom kartong. Expediten och jag hamnar i affekterad ordväxling då hon inte vill lämna med en tom kartong trots mitt erbjudande om att betala för den. Det slutar med att jag säger ” jag kommer aldrig mer att handla i den här butiken”, vilket jag tyvärr blev tvungen att göra då jag dagen därpå saknade surdegsbröd till frukost.
Det andra exemplet är en god vän som trotts handikappflaggad golfbil blev nekad att köra in till bollen på ett av hålen. Han gjorde en ”Pierre” – förklarade för greenkeepern att han inte kommer att spela på banan i fortsättningen. Golfbanan ligger nästgårds till boendet och då många kompisar spelar där så hoppas jag att han skiter i ”löftet” till greenkeepern.  
När en situation uppstår som dessa försök lös problemet så att bägge vinner, undvik hot som begränsar ditt fortsatta handlingsutrymme och som troligtvis aldrig kommer att realiseras.
Dra på smilbanden när du känner att det finns risk att topplocket går, det adresserar Frontits värdeord Skratt. Bejaka inte ditt barnjag, agera vuxet - det adresserar Frontits värdeord Ansvar.  
Jag önskar alla En God Fortsättning på det nya året
Love you all! Pierre


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar