tisdag 30 maj 2017

Har löfte ett värde?

Trafiken in till stan flyter på utan störande stopp, tankarna får inget riktigt fäste, en tråd skapar en annan tråd, men så helt plötsligt blinkar det till – vad är ett löfte?  Ett löfte skapar en förväntan på ett visst givet utfall. Om jag lovar att hämta barnen, köpa mat, städa hemma så förväntas att jag tar ansvar för det.

Löftet har olika valör beroende på sammanhang, att jag lovar att komma i tid eller att bokningssystemet kommer vara i drift får olika konsekvenser om det inte infrias!



Att inte infria löften tär på förtroendet, jag köper Volvo för att jag vet att Volvo står för säkerhet, trygghet och bra andrahandsvärde, Volvo har laddat varumärket med ett antal löften. 

Den fråga vi alla måste ställa oss är: Vad är mitt löfte – hur vill jag bli uppfattad? Löftet blir i dess yttersta form konturerna av oss själva. 
För företag blir löftet den del av varumärket som styr kundernas val. Varför köper folk produkter från Apple? Vad ligger i deras löfte? När varumärket är tillräckligt starkt ärver kunden del av identiteten från varumärket. Vilka personlighetskaraktärer väljer BMW före Mercedes, eller Samsung före Apple?

Den stora frågan alla företag måste ställa sig - hur vill vi uppfattas, vad vill vi stå för, vad är våra värden?  
På vårt företag, Frontit vill vi att dom anställda ska utmana sig själva genom att ställa ut löften som stretchar lite extra, det finns alltid en livlina i kollegerna. Man måste våga för att vinna, man måste vara möjlighetsorienterad. Om man tar ansvar och håller sina löften blir man trovärdig i det långa loppet.

Love you all! / Pierre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar