onsdag 28 november 2018

Hur korkad får man vara......

Bitte och jag har ägnat många år åt att renovera och varsamt återställa vår gård i Dalarna. Allt vi gör tar avstamp i den historia som gården och bygden har, vilket ibland kan gå till överdrift.
För några år sedan bytte en stuga i byn ägare, huset är litet och saknar elektricitet, rinnande vatten och eget avlopp. Den har tidigare tillhört vår jordbruksfastighet. Med min passion för "varsamt och hänsyn till bygden" fick jag skrämselhicka när jag såg att dom nya ägarna inte tog hänsyn till kulturarvet.

När dom dessutom satte upp låga lyktor som går på solljus ansåg jag att det var dags att informera om hur vi skall värna bygden och bygdens historia.

Givetvis föll det inte i god jord och sedan den dagen hälsar dom bara på Bitte och inte på mig. Jag har försökt vara positiv när dom valde att måla sitt fula, nyligen uppsatta staketet mot vägen falurött. Inte ens det räckte, kommentaren som kom spontant var, vi vill inte att någon annan lägger sig i.

Mitt generalfel var att jag ventilerade mina åsikter innan vi kände varandra . Oerhört osmart och dessutom verkningslösts. En bättre strategi hade varit att jag "boundat" innan jag klev innanför näravståndet. Skadan är skedd och jag har troligtvis en trogen ovän i viken.

En rekommendation är att aldrig lägga sig i andras förehavanden innan man är inbjuden, allt annat är läktarvåld.

Love you all! / Pierre      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar